ATE ZAVORE – mogoče tudi v bližnji prihodnosti elektronske zavore 

Članek 16.12.21

ATE ZAVORE – mogoče tudi v bližnji prihodnosti elektronske zavore 

ATE zavore tehnse pri razvoju avtomobilov in avtomobilskih komponent nezadržno razvija v smeri vse večje avtomatizacije in  upravljanja z elektroniko. Na tem segmentu je v razvojnih procesih in inovacijah najbližje blagovna znamka Brembo. Prepričan pa sem, da tudi ATE posodabljajo v enaki smeri. Sistemi  zaviranja, ki jih poznamo, so zgrajeni na način, da imamo vse povezave mehanske. Izjema je ABS sistem. ABS je elektronska pomoč pri zaustavljanju vozila in zaviranju.  Pedal zavore v kabini avtomobila je povezan preko mehanskih mehanizmov z glavnim zavornim valjem. Glavni zavorni valj je pritrjen na ojačevalec zavor,  ki je v bistvu tudi mehanski del zavor. Ojačevalec zavor je povezan s podtlačno črpalko na motorju, ta pa s pomočjo podtlaka poganja napravo  za povečevanje zavorne sile. 

V nadaljevanju so na glavni zavorni valj in ABS generator (računalnik) privite zavorne cevi. Te so vedno kovinske in protikorozijsko zaščitene. Vsaka kovinska  zavorna cev vodi do enega kolesa. Na osnem kraku se konča in nadaljuje z gibljivo zavorno cevjo, ki je privita na zavorni valj ali zavorne čeljusti  za zadnjo premo. Cel sistem je zaprt. Deluje  na osnovi stiska zavornega pedala, ki prenaša silo zaviranja preko vseh sistemov na zavore. Pritisk na zavorne diske ali zavorne bobne je v odvisnosti od sile pritiska na pedal toliko ojačan, da vozilo varno zavira. In na koncu tudi zaustavi.

 

O dvokrožni napeljavi

Vsi zavorni sistemi, tudi starejši, imajo dvokrožno napeljavo. Kaj to pomeni? Če pride do okvare na zavornem sistemu, je tekočina iz glavnega zavornega valja preko zavornih cevi napeljana iz dveh prekatov. Če poči zavorna cev oziroma se kako drugače zgodi izliv zavorne tekočine. Ostane nam ena prednja in ena zadnja zavora v funkciji. Vedno navzkrižno. Na primer: prednja leva in zadnja desna zavora, ostaneta kot zavora v sili. Napredek se meri v hitrosti razvoja novih komponent in sistemov za vsako novo prevozno sredstvo. Zavore so pomemben del sistema avtomobila.

Kako pa je z novostmi?

Novosti so po pravilu vedno vezane na elektroniko in na izboljšanje varnosti, kakor tudi manjše tveganje zaradi napak voznikov.

ATE zavore razvijajo elektronski zavorni sistem z imenom SENIFY. Ta naj bi zaviral tako, da bi vsako kolo na vozilu imelo samostojno zaviranje preko tega elektronskega sistema. Zavorni valji in čeljusti imajo v tem novem sistemu vgrajene posebne senzorje, ki stalno merijo in posredujejo podatke glavnemu sistemu. Posebej pomembni podatki so teža vozila, stanje podlage, vremenske razmere in temperatura. Pomembni pa so tudi hitrost, smer vožnje, razporeditev teže vozila pri vožnji in zaviranju itd. Na prednji in zadnji premi sta montirana dva mini računalnika. Med sabo sta povezana, vendar vsak zase samostojno upravljata s svojim delom zavor, povezana pa sta zaradi višje varnosti. Elektronski senzorji, ki so nameščeni na vsakem kolesu na zavornem valju ali kleščah, so v tej novi elektronski različici  zavor izdelani na varen način. Imajo namreč dvojno vezje in navitje. Če eno odpove, še vedno vse deluje in zagotavlja najvišjo možno varnost pri upravljanju vozila in zaviranju.

O sistemu SENIFY

Elektronski sitem SENIFY sistema ATE zavore prejme od voznika signal za zaviranje, ki ga prenese na vse elektronske pomožne enote. Ti potem v nekaj milisekundah sporočijo vse podatke, na osnovi katerih potem sistem razporedi zavorno silo na vsako kolo točno takšno, kot jer potrebno. Glede na razmere na podlagi seveda. A sistem ima še vedno zavorno tekočino. In ta še vedno pritiska ob zaviranju na zavorne ploščice. Vendar pa je po zagotovilih razvojnih inženirjev sistem popolnoma elektronski oziroma računalniško voden. Razvojni oddelki od tega sistema pričakujejo revolucionarne dosežke pri varnosti zavornih sistemov. Vsi elementi zavor, ki jih poznamo, tudi sedaj ostajajo v uporabi. Elektronski računalniško vodeni sistem je samo nadgradnja iz vidika varnosti in lažjega upravljanja z vozilom ob zaustavljanju in zaviranju.

Umetna inteligenca tudi pri zavorah

Sistem SENIFY  naj bi imel tudi delček umetne inteligence. Razvit je tako, da vedno in v vseh pogojih prepreči blokiranje zavor oziroma posameznega kolesa. Preprečevanje blokiranja je eden pomembnejših dosežkov že pri uvedbi ATE ABS sistema, ki ga sedanji nadgrajuje na višji varnostni nivo. Razvija se tudi telefonska aplikacija, ki bi naj imela dodatno vlogo pri kvalitetnejšem  zaviranju in seveda bistveno višji varnosti pri vožnji. Ker je sistem ATE zavore konstruiran tako, da posebno pozornost namenja masi oziroma teži vozila. Uporaba tega sistema pri izdelavi novih vozil je zato še posebej primerna za vsa vozila kot so karavani, lažji dostavniki in kombiji. Pri teh vozilih se masa vozila glede na tovor in težo tovora stalno spreminja med vožnjo. Sistem SAFETY je novost, ki prinaša skoraj popolno avtomatizacijo zaviranja. Razvojni oddelki celo razmišljajo o ukinitvi zavornega pedala in nekaterih dosedanjih zavornih elementov in komponent.

Zavorna tekočina & ATE zavore

Zavorna tekočina ali zavorno olje, kot ga tudi imenujemo, ostane v enaki funkciji kot do sedaj pri sistemu ATE zavore. Tudi pri tem se proizvajalci tekočin za zaviranje trudijo razvijati vzporedno s ABS sistemom in SENIFY elektroniko tudi zavorno olje, ki ima zmožnosti spremljanja te nove elektronske sisteme in komponente. Dober primer je novo zavorno olje, ki ima v svojem nazivu in specifikacijah oznako LV. Vzporedno s tem sistemom elektronskega zaviranja, ki deluje v milisekundah, je tudi to novo zavorno olje. To olje je v svoji sestavi in zmogljivosti razvito na način, da nekaj milisekund hitreje prenaša zavorno silo na zavorne ploščice ali zavorne obloge.

https://www.kruno.si/kategorija/zavore/zavore-ate/

Katero zavorno tekočino izbrati?

Zavorno olje je razvito vzporedno z temi elektronskimi novimi sistemi, kot primer razvojne prakse za posodobitev zavornih sistemov in prispevek k večji varnosti na cestah. Blagovne znamke zavornih olj – tekočin si vsakodnevno prizadevajo in razvijajo nove izvedenke za potrebe avtomobilske  industrije. Vsa olja na trgu imajo oznake tovarniških odobritev oziroma specifikacije, ki jih proizvajalec predpisuje. Najbolj znana oznaka je DOT. Poznamo več variant: DOT 2, DOT 3, DOT 4, DOT 4+, DOT 5.1. Najnovejša različica,  povezana z novimi zavornimi sistemi, pa ima oznako LV. To specifikacijo priporočamo vsem lastnikom avtomobilov, kakor tudi serviserjem. Z uporabo tega zavornega olja namreč bistveno prispevajo k večji varnosti v prometu. Med najbolj znane proizvajalce sodi tudi ATE . ATE zavore za vsak avto!