Razvojne motnje: vrste, vzroki, spoprijemanje
Motnje v razvoju se nanašajo na skupino stanj, ki so prisotne ob rojstvu in vplivajo na intelektualne sposobnosti, fizične sposobnosti, jezik in vedenje. Te motnje se običajno odkrijejo v otroštvu in prizadenejo osebo vse življenje. Primeri motenj v razvoju vključujejo ADHD , avtizem, učne težave in cerebralno paralizo. Motnje v razvoju so pogoste in prizadenejo približno 1 od 6 otrok.
Tukaj si bomo ogledali najpogostejše motnje v razvoju, kaj jih povzroča, kako jih diagnosticiramo in kako jih zdravimo.
Katere so najpogostejše motnje v razvoju?
Obstaja veliko različnih vrst motenj v razvoju in zakaj se to tako odraža?Invalidnost prizadene osebo na različne načine in v različni meri. Nekatere motnje v razvoju so pogostejše od drugih.
Študija iz leta 2019, je preučevala razširjenost različnih invalidnosti med otroki, starimi od 3 do 17 let, med letoma 2015 in 2017. Ugotovili so, da je imelo na splošno 17,8 % otrok motnje v razvoju.
Glede na študijo je bilo deset najpogostejših motenj v razvoju po razširjenosti:
- ADHD
- Učne težave
- Različne druge zamude v razvoju
- Avtizem
- Motnje govora, kot sta jecljanje in jecljanje
- Intelektualne motnje
- Epileptični napadi
- Izguba sluha (zmerna in globoka)
- Cerebralna paraliza
- slepota, skolioza
Razvojna motnja v primerjavi z motnjo v duševnem razvoju
Mnogi ljudje so razumljivo zmedeni glede razlike med motnjami v razvoju in motnjami v duševnem razvoju.
Intelektualne motnje vključujejo vsako motnjo, ki vpliva na delovanje možganov ali inteligenco, vključno z vašo sposobnostjo učenja novih konceptov, uporabe logičnega sklepanja, reševanja problemov in uporabe drugih miselnih spretnosti. Nanašajo se tudi na druženje in prilagodljive življenjske veščine, ki zahtevajo mentalne in intelektualne sposobnosti. Predvsem pa gre tukaj za obvladovanje čustveno vedenjske regulacije.
Intelektualne motnje sodijo pod okrilje motenj v razvoju, vendar niso vse motnje v razvoju duševne motnje. Na primer, telesne okvare same po sebi, kot sta slepota in naglušnost, niso motnje v duševnem razvoju.
Kateri so vzroki za razvojne motnje?
Vzrok posamezne razvojne motnje je odvisen od invalidnosti same. Vsaka motnja v razvoju ima različne vzroke, nekatere motnje pa imajo več kot en vzrok. Poleg tega se lahko vzroki razlikujejo od posameznika do posameznika.
Oglejmo si nekaj najpogostejših motenj v razvoju ter njihove edinstvene vzroke in dejavnike tveganja.
ADHD
Natančen vzrok ADHD še ni jasen, vendar strokovnjaki menijo, da je verjetno v igri genetika. Drugi dejavniki, ki lahko povečajo tveganje za razvoj ADHD, vključujejo zgodovino možganske poškodbe, izpostavljenost svincu med nosečnostjo ali zgodnjim otroštvom, prezgodaj rojstvo ali nizko porodno težo in starša, ki je med nosečnostjo užival alkohol ali kadil.
Avtizem
Avtizem naj bi imel več kot en vzrok in je verjetnejši, če imate več dejavnikov tveganja. Nekateri dejavniki tveganja za avtizem so brat ali sestra z avtizmom, genetska predispozicija, porodna poškodba in rojstvo starejšim staršem.
Učne težave
Raziskovalci še vedno odkrivajo, kaj povzroča različne učne težave. Genetika lahko igra vlogo, saj ima veliko otrok z učnimi težavami tudi starše z učnimi težavami. Drugi dejavniki lahko vključujejo zlorabo alkohola ali substanc med nosečnostjo, neustrezno prehrano v zgodnjem otroštvu in izpostavljenost svincu.
Intelektualne motnje
Vzroki za motnje v duševnem razvoju so različni, saj jih povzročajo različni pogoji. Stanja, ki lahko povzročijo motnje v duševnem razvoju, vključujejo fetalni alkoholni sindrom, Downov sindrom in sindrom krhkega X. Drugi možni dejavniki tveganja vključujejo različne genetske bolezni in okužbe med nosečnostjo.
Izguba sluha
Približno polovica vseh izgub sluha pri dojenčkih je genetsko pogojena. Nekateri dojenčki imajo lahko stanje, ki vključuje izgubo sluha, na primer Downov sindrom ali Usherjev sindrom. Drugi primeri so lahko posledica okužb, pridobljenih med nosečnostjo ali po rojstvu, poškodb glave, razlik v obrazu ali glavi in nevroloških stanj.
Kaj je ‘visoko funkcionalni’ avtizem?
“Visoko funkcionalni avtizem” je izraz, ki se uporablja za opis posameznikov z avtizmom, ki imajo boljše razvite jezikovne in kognitivne sposobnosti ter manjše težave pri vsakodnevnih funkcijah v primerjavi s tistimi, ki imajo “nizko funkcionalni” avtizem. Osebe z visoko funkcionalnim avtizmom običajno lahko vzdržujejo komunikacijo in se ukvarjajo z dnevnimi aktivnostmi brez večjih težav. Vendar pa lahko še vedno imajo težave pri socialnih interakcijah, prilagajanju in razumevanju neizrečenih socialnih pravil. Pomembno je razumeti, da je avtizem spektralna motnja, kar pomeni, da se kaže v različnih stopnjah resnosti in da se lahko zelo razlikuje med posamezniki.
Kako se diagnosticirajo motnje v razvoju?
Vsak otrok se razvija na svoj način in v svojem času, vendar obstaja nekaj osnovnih vzorcev in poti, ki jih lahko pričakujete med rastjo otrok od rojstva do zgodnjega otroštva. Če določeni mejniki niso doseženi po pričakovanjih, lahko to povzroči, da se otrokovi starši, skrbniki ali pediatri sprašujejo, ali morda doživlja motnjo v razvoju.
Zato so otroci v zgodnjem otroštvu pregledani glede znakov motenj v razvoju. Akademija za ameriško pediatrijo (AAP) je predlagala časovni razpored za te preglede – pri 9 mesecih, 18 mesecih in 30 mesecih. Poleg tega AAP priporoča pregled za avtizem pri 18 mesecih in 24 mesecih.
Presejalni testi ne morejo diagnosticirati motnje pri vašem otroku.
Če se pri teh testih pojavi rdeča zastavica, vas bodo verjetno napotili k razvojnemu specialistu za temeljitejši pregled in diagnozo.
Upoštevajte tudi, da vam ni treba čakati na presejalni test, da bi svojemu pediatru izrazili pomisleke. Poleg tega je povsem mogoče opaziti razvojne zaostanke pri otrocih po starosti, v kateri so bili pregledani. Vi najbolje poznate svojega otroka. Vedno se pogovorite o morebitnih pomislekih z njihovimi pediatri, učitelji ali otroškim terapevtom.
Spoprijemanje z razvojnimi motnjami
Obstaja veliko učinkovitih načinov zdravljenja motenj v razvoju in ta zdravljenja lahko vašemu otroku olajšajo vsakodnevno delovanje ter mu pomagajo uspevati in rasti. Na splošno velja, da čim prej se začne zdravljenje motenj v razvoju, tem bolje.
Znano je, da so storitve zgodnje intervencije najučinkovitejši način za reševanje teh stanj. Mnoge od teh storitev so brezplačne, če vaš otrok izpolnjuje pogoje, upravljajo pa jih državne in lokalne agencije.
Različne motnje zahtevajo različne načrte zdravljenja. Zdravljenje lahko vključuje:
- Fizioterapija
- Delovna terapija
- Senzorna terapija
- Čustveno vedenjske terapije
- Vaje za fino in grobo motoriko
- Storitve posebnega izobraževanja za učne težave
- Kirurgija, kot je operacija srca za Downov sindrom